woensdag 11 april 2012

Klaar voor de start

Je hebt verschillende soorten woedes (kan je dat zo zeggen?).
Vandaag heb ik van de goede last: de schoonmaakwoede. En niemand houdt me tegen. Het leidt me af. Even nergens aan denken. Alleen aan schoonmaken. Begrijp me niet verkeerd, ik hou me in, ik forceer niks. Ik heb geleerd van de vorige keer.

Maar ik spray vandaag wel heerlijk met de glassex in de rondte. Ik heb er met veel plezier een was in gedaan en ik ga hem straks nog vrolijk ophangen ook. Zo. Gewoon omdat ik daar zin in heb. Omdat de zon schijnt.
Omdat ik me even normaal wil voelen. Als een normaal persoon die gewoon schoonmaakt omdat het nodig is. Of omdat je er dus zin in hebt. En ik heb er zin in, ik heb het namelijk al weken niet kunnen doen. En niet mogen doen. Maar vandaag wel.

Had niet gedacht dat je het zo kan missen. Het liefst zou ik gaan stofzuigen, al zingend op 'I want to break free'. En ik hou niet eens van dat liedje. Kun je nagaan. En dweilen en ramen lappen, de badkamer soppen. Maar ik hou me in. Al kost het me moeite. Laat dat dan maar aan een ander over.

Het is net zoiets als je zwanger bent, dan moet ook alles schoon. Voordat de kleine komt, voordat alles verandert. Je nestje, je huisje, je eigen plekje. Ik heb dat nu ook, schoonmaken voordat alles verandert. Of voordat mijn zin weer weg is. Of voordat ik te moe ben.

En om nog een reden moet alles schoon. Ik word enorm vatbaar voor van alles. Mijn weerstand gaat naar beneden. Mijn witte bloedlichaampjes nemen af. Verhoogde kans op infecties. Geen kans geven aan bacteriƫn die straks nog ergens stiekem verstopt zitten en mij willen bespringen. Ik delete ze allemaal, vandaag. Korte metten ermee. Hygiƫne, clean, spik en span, dat wil ik. Opgeruimd staat netjes.
Klaar voor de start.
Ik kan het allemaal aan, maar eerst moet mijn huis schoon.
En niemand die me tegenhoudt.
Tjakka!!

3 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja meis en dan zeggen over anderen dat die goed kunnen schrijven, jij kan het ook super goed !!! Ik voel een boek aankomen.....Ik kom anders ook wel bij je schoonmaken hoor, heb straks toch niet veel te doen ;) Je doet het super goed meis en als jij lekker wilt schoonmaken (kan het me niet voorstellen, maar goed), gewoon lekker doen.
    Zie je Daniela.........een reactie.....zeg maar.
    Dikke kus lieffie en heel veel succes en sterkte morgen, Tess

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die schoonmaakwoede is heel begrijpelijk als reaktie op alles wat er met je en rondom je heen gebeurt. Bovendien is het even een goede afleiding, en een noodzaak, zoals je schrijft en je maakt tevens je geest wat "schoner", zoals men zegt. En dat heb je ook nodig. Je zit zo vol met alles in je hoofd, dat je dit soort dingen niet moet laten, als je daar behoefte toe hebt en ook (nog) kan.
    Je gedicht over de toekomst met de boot vond ik heel mooi beschreven, maar staat nu even op de achtergrond, maar een blik houden op de toekomst is vaak moeilijk, zeker in jou situatie. Maar, je bent een heel positief iemand, en ik gun je van harte dat je ondanks bijwerkingen v.d. chemo en de medicatie, dat je die positiviteit weet te behouden of weer weet terug te vinden, als die tijdelijk verdwenen is, wat ook mag. Veel sterkte, Cecilia.

    BeantwoordenVerwijderen