vrijdag 3 augustus 2012

De voorbereiding

Zo, de vakantie is voorbij. We hebben tussen de buien door nog gelukkig kunnen genieten van ons bootje. Ik heb nog precies 1 week om me voor te bereiden op de opname op 10 augustus. Geestelijk en lichamelijk. Lichamelijk gaat het steeds beter. Ik probeer nog een beetje aan mijn conditie te werken, hopelijk heb ik daar straks weer profijt van. Geestelijk gaat het nog up en down. Af en toe denk ik: kom maar op, ik (we) ga ervoor! En af en toe denk ik: wat staat me (ons) nog allemaal te wachten? (En nog een heleboel andere dingen...)
Maar we moeten door! En het huis moet goed aan kant en van alles nog geregeld, zodat de mannen zich straks ook goed redden zonder DE mama.

Van de stamcelcoördinator heb ik alle regels rondom infectiegevaar te horen gekregen: geen bloemen/planten op de kamer, elke dag een schone tandenborstel, drinken uit pakjes, kiemarm eten, fruit in schil, geen rauw eten, geen schimmelkaas, elke dag schone kleding. Ook mag ik bezoek, maar ook volgens allerlei regels.

Vrijdag word ik opgenomen en krijg dan een infuus onder mijn sleutelbeen. Zaterdag en zondag krijg ik de hoge dosis chemo Melfalan. Hierdoor worden alle goede en slechte cellen kapotgemaakt. De bijwerkingen zullen zijn: misselijkheid, aantasting slijmvliezen mond, darmen, maag en haaruitval.
Maandag is een rustdag en dinsdag worden de stamcellen teruggeplaatst. Het duurt 10 tot 14 dagen voor de stamcellen een weg naar het beenmerg hebben gevonden. Tot die tijd is de weerstand minimaal.
Van mij mogen die 14 dagen snel voorbij zijn!



  

4 opmerkingen:

  1. Lieve Marcha.

    Ben ik in de war geweest met de dd. Maar het "sterkte" blijft staan.
    Laat het maar helemaal over je heen komen. Leuk is het niet maar dit is wel de beste manier, aldus een ervaringsdeskundige. Vraag optijd middelen tegen de misselijkheid. Oja een waterijsje (raketje) is wel lekker al is het maar een paar hapjes. Goed voor je mond.
    Mijn tong was op een bepaalt moment echt gif groen.
    Welk ziekenhuis ging je ook al weer heen?

    Groetjes Rona

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn, dat je toch nog een beetje hebt kunnen genieten op het water met je gezin. En nu op naar de operatie.
    Dat het af en toe up en down gaat, dat is logisch, dat mag ook, het zou gek zijn, als er alleen maar ups zouden zijn, want dan ontvlucht je de downs, die je toch nodig hebt, om die ups te zien, te voelen, mee te maken. Maar dat je tegen die tijd in het ziekenhuis opziet, kan ik me goed voorstellen, het is nogal wat.
    Ik wens je heel veel sterkte en veel aan je denken. Cecilia

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Marcha,
    Telkens weer onder de indruk van je verhaal! Ik wens je veel sterkte en kracht de komende tijd!
    x Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hup Marcha, Hup Marcha! Ik lees overal in Almere dat de strijd tegen kanker om een top(sport)prestatie vraagt! Ik zal je vertellen dat de gouden medaille al klaar ligt voor je! Liefs Marcel

    BeantwoordenVerwijderen