dinsdag 15 mei 2012

Oogsten in juli....

.... en autologe stamceltransplantatie in augustus. Dat is wat er voor de komende zomer gepland staat. Hieronder vind je wat meer informatie over beide processen, zodat het wat duidelijker wordt wat het inhoudt en wat mij te wachten staat. Meer officiƫle informatie zal ik nog in juni krijgen, maar dan hebben jullie ook vast een beetje een beeld.

Bloed wordt gevormd in het beenmerg. In het beenmerg bevinden zich stamcellen. Door deling en rijping ontstaan uit deze stamcellen de rode en witte bloedcellen en de bloedplaatjes. De stamcel wordt daarom ook wel de voorloper van alle bloedcellen genoemd.

In juli zullen mijn stamcellen worden geoogst. Hierbij wordt bloed afgenomen waarna de witte bloedcellen eruit worden gefilterd en voor transfusie worden gebruikt. Dit proces heet leukaferese. Vooraf wordt mijn bloed onderzocht om te kijken of ik voldoende stamcellen in mijn bloed aanwezig heb om het oogsten te starten.

Aferese houdt in dat ik een halve dag aan een apparaat lig waar mijn bloed doorheen wordt geleid. Via een slang in mijn ene arm gaat het bloed het aferese-apparaat in. Daar wordt het bloed gecentrifugeerd en worden de stamcellen op een heel specifieke hoogte uit de centrifuge opgezogen. Het resterende bloed wordt dan weer via een slang in mijn andere arm teruggepompt. Tijdens zo'n ssessie wordt zo'n 15 liter bloed door het apparaat geleid.

De totale oogst die nodig is, is minimaal 4 miljoen stamcellen. Lukt het niet om deze in een dag te oogsten, dan wordt er nog een tweede dag geoogst, tot er wel genoeg is. De stamcellen worden bewaard boven vloeibare stikstof bij een temperatuur van -170 graden. Vlak voor terugggave in augustus worden deze ontdooid en dan vindt de feitelijke autologe stamceltransplantatie plaats, waarbij mijn stamcellen weer worden teruggeplaatst.

Een stamcel is een cel die in staat is in een ander celtype te veranderen. Ze zijn nodig om bepaalde cellen met een korte levensduur (bijvoorbeeld bloedcellen) te laten groeien. De stamcellen bevinden zich in het beenmerg. Hieruit ontstaan de verschillende soorten bloedcellen. Na een proces van rijping worden deze bloedcellen aan het bloed afgegeven. Stamcellen zorgen er dus voor dat het bloed van rijpe bloedcellen wordt voorzien. Ze zijn nodig voor herstel van het beenmerg, dat door de chemotherapie wordt aangetast. Zij zijn daarmee van levensbelang. Ik ontvang dan de stamcellen via een infuus in de bloedbaan. Na transplantie zoeken de stamcellen zelf het beenmerg op en nestelen zich daar.

Het kan zijn dat ik voor de stamceltransplantatie een paar weken word opgenomen, indien het nodig is. Het kan ook zijn dat ik meerdere keren per week  naar het ziekenhuis moet, afhankelijk van hoe het gaat. Maar dat zien we tegen die tijd wel....

We hopen voor die tijd in ieder geval nog heerlijk van ons bootje te kunnen genieten en lekker dagjes te kunnen varen!

3 opmerkingen:

  1. Ik hoop hard met je mee, dat je voordat dit allemaal gaat gebeuren, nog lekker van jullie bootje kan genieten! Laat het mooie weer maar gauw komen.
    Liefs Regine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat heb je goed en duidelijk genoeg kunnen noteren, Marcha, zodat we er wat meer van weten.
    Maar bij oogsten dacht ik wel meteen aan mooi weer, dus hoop ik dat je voor het oogsten dit mooie weer ook hebt, zodat jullie samen nog wat kunnen genieten van je bootje en andere leuke dingen, zolang het nu nog kan en op je redelijk goede dagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat de oogst maar goed mag lukken!
    Groetjes Esther

    BeantwoordenVerwijderen