zaterdag 26 mei 2012

Lijstjes

Op de een of andere manier heb ik veel te doen en als ik het niet noteer dan vergeet ik van alles. En inmiddels word ik gek van mijn eigen lijstjes. Eerst maakte ik 'things-to-do-lijstjes' in mijn telefoonagenda. Werkte niet want ik keek er niet elke dag op, ik vond het niet handig. Nu zet ik alarmen, werkt al iets beter, totdat ik meer dan een paar dingen in een alarm zet en denk, oh ja, dat moet ik zo of vandaag doen en vervolgens vergeet ik later weer op het alarm te kijken waardoor ik weer een paar dingen vergeet. Dus nu maak ik briefjes die ik overal kan leggen of plakken. Post-it briefjes voor de boodschappen, grotere briefjes voor andere dingen die ik moet doen, regelen of kopen. Dan kan ik lekker dingen doorstrepen als ik iets heb gedaan, dat is prettig. Verder houd ik nu mijn gewone, ouderwetse agenda bij voor alle (ziekenhuis) afspraken. Ik vraag me zelf wel eens af waar ik het dan zo druk mee heb, of is de dag gewoon te kort?

Voor dinsdag moest ik bijvoorbeeld de taxi regelen die me naar het AMC brengt. Ik wil bij de HEMA nog Walibi-kaartjes met korting regelen voor de jongens. Ben deze week vier keer naar Intratuin geweest voor tuinkussens, voor plantjes, kadootje voor Wiely, nog een keer plantjes en wat andere dingen die ik in een opwelling kocht - want er zijn zoveel leuke dingen - en die ik toch maar weer heb terug gebracht.

Dan ga ik nu twee keer per week naar het AMC, kost me een ochtend of een middag. Verder heb ik natuurlijk de gezellige bezoekjes, de leuke telefoontjes, de lieve berichtjes en de e-mailtjes. Ik zal alles natuurlijk beantwoorden, maar het lukt me niet altijd meteen. Ik ben te druk of te moe. Ik schrijf het op mijn lijstje zodat ik het niet vergeet...

Verjaardagskaartjes sturen, facebook checken, medicijnlijst checken en bijbestellen indien nodig, contact met de hematologe en de zorgverzekering, andere administratieve dingen regelen.

Dagelijks een boodschappenlijstje maken, die ziet er tegenwoordig anders en langer uit met mijn huidige, gezonde eetgewoontes. In de winkel weet ik het namelijk echt niet meer. Mijn geheugen lijkt me tegenwoordig even een beetje in de steek te laten, het zal er wel bij horen.

En dan heb ik het nog niet eens over de dagelijkse kleine huishoudelijke klusjes en mijn rustmomentjes die ik moet nemen, maar het lukt soms niet, ik heb geen rust want ik wil nog zoveel meer doen van mijn lijstje als ik me goed voel. Mijn lijstje raakt nooit op, maar de dag wel en mijn energie ook en dat is ook niet zo gek. Maar zolang ik weer wakker word met nieuwe energie ga ik verder met mijn lijstjes, soms worden ze even korter, soms zijn ze weer langer. Ik word er af en toe gek van, maar het is mijn houvast en ik kan inmiddels niet meer zonder ze.

1 opmerking:

  1. Hai, met een lijstje werken, zelfs meerdere, is een heel goed idee, vooral omdat je dingen kan wegstrepen, omdat je dat dan even een prettig gevoel geeft. Ik schrijf ook alles op, en het fijne daarvan is, dat je het dan ook niet echt hoeft te onthouden, behalve even op je lijstje kijken, wat moet vandaag, wat kan morgen of nog later, dat doe ik zelfs met mijn boodschappenlijstjes.
    Maar ook, wanneer en wat ik eet, omdat je daar dan rekening mee moet houden, i.v.m de boodschappen. Het geeft mij, misschien jou ook, een vorm van opluchting, anders blijft het maar in je hoofd zit, waar jij toch al zoveel hebt zitten, met zoveel afspraken, en things to do.
    Gewoon houden zo. Ik hoop dat je toch nog wat van het mooie weer hebt kunnen genieten, w.o. met het bootje. Liefs en sterkte met de volgende chemo.

    BeantwoordenVerwijderen