zondag 29 december 2013

Donker

Het is makkelijker om te schrijven over lichamelijke kwalen die met je ziekte te maken hebben dan over je geestelijke. Krampen in je voet, misselijk, neuropatische pijn, bloedarmoede, botpijn, infecties, nierfalen. Er zijn allemaal duidelijke benamingen van iets waar je last van kan hebben.

Maar gaat het over je geestelijke gestel, probeer er dan maar eens een goede omschrijving voor te geven. Er is niet 1 woord, 1 antwoord dat kan zeggen hoe je je voelt en dat maakt het ook zo moeilijk als mensen vragen hoe het met je gaat. Ik kan wel opschrijven wat er in mijn hoofd omgaat, misschien dat het dan duidelijker wordt. Lezen op eigen risico, zeg ik erbij, maar ook dit zijn gedachten die ik kwijt moet.

De meeste mensen zeggen wel eens dat je moet leven alsof het je laatste dag is. Letterlijk is dat natuurlijk niet te doen. Je hebt je verantwoordelijkheden, je verplichtingen. Je hebt het geld en de tijd er niet voor. Maar iedereen snapt wat er mee bedoeld wordt.

Alleen, wat als het nog niet je laatste dag is, maar stel, het is je laatste jaar....
Moet je nu eens werkelijk proberen voor te stellen hoe dat voelt.....
Misschien kom je voor een momentje een klein beetje in de buurt.
Vermenigvuldig dat dan met 24 uur, doe dat maal 7 en keer 52.
Misschien krijg je dan een beetje meer het idee hoe dat voor mij voelt.
Waarschijnlijk niet voor te stellen.

En dan niet met het idee wat je allemaal nog voor leuks gaat doen in dat jaar, toffe try-before-you-die-dingen, maar het zware, donkere gevoel dat zich diep van binnen in je hoofd nestelt en daar niet meer uit gaat.
Onwerkelijk.
Een knop die geen dag uitgezet kan worden.

Maar in mijn geval misschien wel realiteit. Uiteraard acht ik de kans groter dat ik het komende jaar nog wel doorkom. Maar in je hoofd houd je rekening met het ergste, móet ik rekening houden met het ergste.

Het gaat vanzelf, elke dag met je ziekte bezig zijn, elke dag aan de dood denken, tegelijkertijd met de onzekerheid dat alles zo kan veranderen en de mogelijkheid op het einde.
Dat is eng.
Dat is doodeng.
Als de dood voor de dood.
Ja, dat ben ik, als de dood voor de dood, of te wel doodsbang.
Dat is het nadeel van zo'n diagnose, tot aan je dood zal je dagelijks aan de dood denken.
Het is niet anders.

Buiten de 'waarom-ik-vraag', waarop het antwoord waarschijnlijk gewoon een simpel 'waarom-ik-niet' is, is mijn vraag nog wel: waarom dit?
Waarom zo wreed?
Zo definitief?
Waarom ongeneeslijk?
Waarom niet iets anders? Of iets chronisch?
Amputeer een arm, een been, geef me een kunstoog, een andere ziekte, iets wat te genezen is of waar ik oud mee word.
Of waarom nu al en niet over 20 jaar? De gemiddelde leeftijd van deze ziekte is 69, zeiden ze laatst op een bijeenkomst!

Ik wil nog lang niet zonder mijn leven. Ik wil er ook nog bij zijn, alles meemaken van mijn kinderen, man, m'n ouders, mijn zusje en alle anderen om me heen.

Het voelt vaak nog steeds als een keiharde nachtmerrie waaruit ik maar niet lijk te ontwaken.


10 opmerkingen:

  1. Hallo Marcha,
    Ik vind jouw blog heel erg terecht!
    Ik reageer eigenlijk nooit bij mensen, maar mijn man heeft vorig jaar oktober ook de diagnose gekregen. Inmiddels zijn we ... na de stamceltransplantatie eind februari, alweer een hele tijd verder.
    Bij hem zijn niet de m-proteïnen belangrijk, maar vooral de lambdaketens. Sinds de eerste controle stijgen deze, in het begin langzaam, maar de laatste keer met een verdubbeling binnen 2 maanden.
    Terwijl hij erg aan zijn conditie gewerkt heeft, lange wandelingen maakt, 2 keer per week zo'n 120 baantjes trekt (weliswaar in een 16m lang bad) is hij vooral de laatste weken weer heel erg vermoeid, heeft moeite om op gewicht te blijven ... etc.
    En zeker .. hij is er niet de hele tijd mee bezig, plant leuke dingen, we gaan op vakantie ... maar hij voelt toch ook steeds dat zwaard van damocles hangen.

    Ach .. nou ben ik over hem bezig ... en op jouw blog gaat het over jou!
    Ik weet dat degene die het moet ondergaan degene is die sterk moet zijn om te kunnen omgaan met alle vragen waarop nooit een antwoord zal komen, met de ongewisheid die nooit zal wijken.

    Ik wil je gewoon heel veel sterkte wensen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oooh.....lieve, lieve Haggi! Je hebt zo gelijk in wat je zegt. En inderdaad is niet voor te stellen; ook als ik het maar eventjes inbeeld is het onvoorstelbaar. Ik heb geen goede raad of advies; ik leef met je mee Haggi en ik hoop dat 2014 voor jou in het teken van ''leven'' mag staan.....Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve march. De kippevel is weer aanwezig als ik jou blog lees. Ik probeer het mij geregeld voor te stellen of in te beelden maar dat is toch echt anders dan dat je er zelf in
    staat. Er zelf voor staat met de gedachten weer een jaar voorbij en wat gaat mij
    komend jaar brengen.
    Om elke dag met die gedachtes en gevoelens te lopen lijkt mij geestelijk heel vermoeiend maar heel begrijpelijk.
    Ik hoop dat je toch geniet van de dagelijkse dingen.
    Laat t zonnetje maar gauw weer vor jou schijnen. .
    Liefs Sanne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Marcha,

    Ik weet helaas precies wat jij bedoelt en voelt. Ik vind dat je dat ook erg goed en dapper hebt verwoord. Ik kan je ook geen goed advies geven, want je moet het helemaal zelf doen. Ik probeer toch steeds mezelf weer een positieve draai te geven en de hoop op de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van behandelingen en medicijnen. We gaan er het komende jaar weer gewoon met frisse tegenzin tegenaan. Warme groet, Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lieve Marcha, wat zou het fijn zijn als we onze negatieve gedachten uit konden zetten en alleen de positieve zouden hebben! Wat zou dat ons leven met onze rotziekte makkelijker maken! Maar helaas, ook al proberen we allebei ons "gewone" leventje weer op te pakken, er zijn invloeden van buitenaf die ons steeds weer met de harde feiten confronteren! Mijn moeder die 75 wordt en ik me afvraag of ik het ooit mag worden, hoor dat iemand oma is geworden en me afvraag of ik het ooit mag worden, pijn in mijn been heb en bang ben dat weer foute boel is, mensen hoor klagen over kleine probleempjes of kwaaltjes, als ik het woord kanker of chemo hoor en meteen een knoop in mijn maag heb, heel veel mensen het leven voor lief nemen en geen idee hebben hoe spannend het is om telkens weer een uitslag te krijgen, want je ziet er verder toch weer prima uit! Ik heb het maar niet meer over, want hoe goed bedoeld alle antwoorden/opmerkingen ook zijn, mijn gedachten veranderen er niet door. Ik wens je sterkte en denk aan je! Xx

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lieve nicht en alle andere,
    Ik hoop voor jou en ook de andere die een strijd voeren, naast de (on)werkelijke realiteit, een hoop van gelukkige momenten in 2014 dat de ziekte even naar achteren dringt,

    Liefs
    Marcel


    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dag Marcha,
    Deze zag ik onlangs in de boekhandel staan : http://www.uitgeverijtenhave.nl/thich-nhat-hanh-angst.html Misschien kan het jou een beetje helpen. Op een themanamiddag over "angst voor herval" in het inloophuis van de Vlaamse Liga tegen kanker , hoorde ik eens een psychologe zeggen : Koppel nooit een gebeurtenis in de toekomst aan een gebeurtenis uit het verleden , want het zal toch altijd anders zijn. Voor mij was dat een geruststellende gedachte. Liefs, Lut

    BeantwoordenVerwijderen
  8. lieve Marcha, onbekend voor jou maar toch kijk en lees ik regelmatig je verhaal.
    Je laatste stuk 'donker', onvoorstelbaar mooi en diep ontroerend. Jij weet het zo goed uit te leggen. Nou verbeeld ik mij niet ook maar 1% van je angst te begrijpen, hoe dit in werkelijkheid moet zijn, maar je hebt mij diep maar dan ook heel diep geraakt. En ja tot tranen toe. Diverse malen heb ik het overgelezen en zal dit nog vaker doen. Ja, ook ik (niet persoonllijk) heb ervaring met kahler.
    lieve meid, heel veel sterkte, liefs yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mijn leven is mooi dankzij jou, Mein Helfer. Heer Jezus in mijn leven als een kaarslicht in de duisternis. Je liet me de betekenis van geloof zien met je woorden. Ik weet dat zelfs toen ik de hele dag huilde nadenkend over hoe te herstellen, je niet sliep, je was me dierbaar. Ik nam contact op met het kruidencentrum Dr. Itua, die in West-Afrika woonde. Een vriend van mij hier in Hamburg komt ook uit Afrika. Ze vertelde me over Afrikaanse kruiden, maar ik was nerveus. Ik ben erg bang als het gaat om Afrika omdat ik veel vreselijke dingen over hen heb gehoord vanwege mijn christendom. god voor richting, neem een ​​moedige stap en neem contact met hem op in de e-mail en ga dan naar WhatsApp, hij vroeg of ik voor behandeling kon komen of ik wilde een levering, ik zei hem dat ik hem wilde weten Ik koop een ticket in 2 manieren om naar Afrika te gaan Om Dr. Itua te ontmoeten, ging ik daar heen en ik was sprakeloos van de mensen die ik daar zag. Patent, zieke mensen. Itua is een god die naar de wereld is gestuurd, ik heb mijn voorganger verteld over wat ik aan het doen ben, dominee Bill Scheer. We hebben een echte strijd prachtig met Spirit en Flesh. Aanbidding diezelfde avond. Hij bad voor me en vroeg me om te leiden. Ik bracht 2 weken en 2 dagen door in Afrika bij Dr. Itua Herbal Home. Na de behandeling vroeg hij me om zijn verpleegster te ontmoeten voor de HIV-test toen ik het deed. Het was negatief, ik vroeg mijn vriend om me naar een ander nabijgelegen ziekenhuis te brengen toen ik aankwam, het was negatief. Ik was overweldigd door het resultaat, maar gelukkig vanbinnen. We gingen met Dr. Itua, ik dank hem maar ik leg uit dat ik niet genoeg heb om hem mijn waardering te tonen, dat hij mijn situatie begrijpt, maar ik beloof dat hij zal getuigen over zijn goede werk. Goddank voor mijn lieve vriendin, Emma, ​​ik weet dat ik dit nu zou kunnen lezen, ik wil je bedanken. En veel dank aan Dr. Itua Herbal Center. Hij gaf me zijn kalender die ik in mijn huis op mijn muur legde. Dr. Itua kan ook de volgende ziekten genezen ... Kanker, HIV, Herpes, Hepatitis B, Inflammatoire Lever, Diabetis, Blaaskanker, Darmkanker, Borstkanker, Nierkanker, Leukemie, Lun, Fribroid, Onvruchtbaarheid, Ziekte van Parkinson, Inflammatory darmziekte, fibromyalgie, herstel je ex. U kunt contact met hem opnemen per e-mail of whatsapp, @ .. drituaherbalcenter@gmail.com, telefoonnummer ... + 2348149277967 .. Hij is een goede dokter, praat vriendelijk met hem. Ik weet zeker dat hij ook naar je zal luisteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik had nooit gedacht dat ik ooit weer van mijn herpes zou genezen, ik heb sinds juli vorig jaar herpes, tot ik op een dag op internet op zoek ga naar iemand die een getuigenis aflegt over hoe Dr. Ogala hem helpt zijn herpes te genezen met zijn natuurlijke kruidengeneeskunde, ik was zo verrast toen ik de getuigenis zag, en ik moet ook contact opnemen met de kruidendokter (Dr Ogala) via zijn e-mail die de dame aanraadde aan iedereen die ook hulp nodig zou kunnen hebben. Ik ben deze man van harte dankbaar omdat hij mijn gezondheid heeft hersteld en mij weer een gelukkig mens heeft gemaakt. Iedereen die mogelijk met hetzelfde probleem wordt geconfronteerd, dient vriendelijk contact op te nemen met Dr Ogala via e-mail: ogalasolutiontemple@gmail.com of WhatsApp +2349123794867

    BeantwoordenVerwijderen