zaterdag 23 juni 2012

Leukaferese

Helaas geen uitstel. En misschien maar beter ook. We willen geen risico nemen dat de waardes in de tussentijd weer oplopen. Sterker nog: het oogsten/verzamelen van de stamcellen (dit heet leukaferese) vindt al snel plaats, namelijk op 2 juli. Dit gebeurt poliklinisch. Normaal gesproken krijg je 2 infusen in je ellebogen, maar omdat de bloedvaten bij mij niet meer zo goed te prikken zijn door de infusen van de chemo, krijg ik een infuus in mijn lies. Deze wordt aangesloten op het leukaferese-apparaat. Deze machine filtert de stamcellen, waarna ik de rest van het bloed via de lieslijn weer terugkrijg. Dit duurt ongeveer 4-6 uur. Aan het eind van de dag wordt bekend hoeveel stamcellen er geoogst zijn. Als dit niet genoeg is, moet ik blijven of de volgende dag terugkomen voor de volgende leukaferese. De afgenomen stamcellen zullen worden ingevroren en in augustus teruggeplaatst worden.

Omdat ik het hartinfarct heb gehad, krijg ik geen zware chemo vooraf aan de leukaferese en gaan we het zonder proberen. Hopen dat het lukt. Wel moet ik 4 dagen van te voren beginnen met het toedienen van een groeifactor (G-CSF of Neupogen genaamd). Hierdoor wordt het verplaatsen van de stamcellen uit het beenmerg naar het bloed verder bevorderd. De groeifactor moet ik 2x per dag bij mezelf inspuiten in buik of been. Dit heb ik voorheen ook al zelf gedaan met de tromboseprikjes dus ik verwacht hierbij geen problemen.
Bijwerkingen kunnen zijn botpijnen of een grieperig gevoel. Hopelijk valt het mee, want ik begin me net steeds beter te voelen. We wachten het af.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Marcha.

    Aan de ene kant is het wel vervelend dat je geen uitstel krijgt maar aan de andere kant ja je wilt toch goede waarden houden.

    Krijg je helemaal geen chemo voorafgaande aan de verzameling? 2 Juli is snel hoor, bij mij duurde het iets langer.

    Is het geen optie om al een Jugularis te laten plaatsen. Ik weet dat je dan een paar weken langer hier mee rondloopt, maar je moet hem toch krijgen voor de sct, of zit jij in een loting.

    Ik wens je veel sterkte met de Neupogen spuitjes.

    Groetjes Rona

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had voor je gehoopt even een paar weken zonder ziekenhuis te zijn, maar als dit beter is om de juiste waarden te behouden, dan heb je dat er voor over, al is het totaal niet leuk voor jou, je man en je kids. Maar, dan heb je het wel voorlopig weer achter de rug, hopelijk. Dan blijft het ook niet zo op je netvlies hangen, als je weet dat het anders over een tijdje zou moeten gebeuren. Ik wens je hier heel veel sterkte bij.
    Knuffel.

    BeantwoordenVerwijderen