maandag 1 april 2013

Vulkaan

Ziek zijn is een ding. Omgaan met emoties is duidelijk een ander ding.

Op de meest onverwachte momenten komen gevoelens van frustraties los, barsten er bommen en wordt onderhuidse woede over de oneerlijkheid van het leven en deze ziekte afgereageerd op degene die je liefhebt.

Dat wil je niet. De situatie is al naar genoeg.

Je wilt alleen nog maar gezelligheid en liefde en leuke dingen doen. Je leven behoort vanaf nu alleen nog maar in het teken te staan van Enorm en Gigantisch Leuk om alle ellende te vergeten.
Zodat je straks kan zeggen dat je alles eruit hebt gehaald, dat je hebt genoten en dat je alles hebt gedaan wat je nog wilde.

Ruzies en stress dien je dus te allen tijde te vermijden, zonde van je tijd, zonde van je energie. Voegt ook niets toe aan je leven.
Dus zijn we vrolijk, positief, gezellig, doen leuke dingen en proberen ons imperfecte leventje een klein beetje minder imperfect en een klein beetje leuker te maken.

Maar onder de opppervlakte van Enorm en Gigantisch Leuk suddert het, sluimert het, broeit het, langzaam en zachtjes. En dan af en toe op de meest onverwachte momenten, als je het niet wilt maar het ook niet tegen kan houden en als niemand het ziet aankomen, inclusief jezelf, stromen alle negatieve gevoelens van ellende, verdriet en pijn eruit in verkeerde woorden als een dikke lavabrij uit een uitgebarsten vulkaan.

8 opmerkingen:

  1. Het is vervelend dat zoiets af en toe kan gebeuren, maar het is zo logisch en menselijk! Niemand weet wat je doormaakt en soms is het gewoon even teveel. Volgens mij kan niemand je dat kwalijk nemen! Ik wens je sterkte en denk aan je!
    Groetjes, Lisette

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Marcha,

    Het is zo herkenbaar wat je schrijft.
    Je wilt alleen maar Enorm en Gigantisch Leuk zo lang en vaak mogelijk.
    Maar die Vulkaan is er ook en die moet zich soms ontluchten. En soms gebeurd dat juist bij mensen die je zo dierbaar zijn.
    Ook zij hebben spanningen en voelen die Vulkaan ook, vaak net op een ander moment - eerder of later dan het jou overkomt.
    Wat ik zeg, het overkomt jou en hen.
    Na het stoom afblazen is er weer lucht voor Enorm en Gigantisch Leuk en kan het incident met een dikke knuffel of samen tranen laten vloeien weer goed komen. De dierbare om je heen zijn ook soms wanhopig, bang en eenzaam met het verdriet. Herkenbaar voor jou en voor hen.
    Gooi het er maar uit want het is soms veel te groot om in één keer te kunnen behappen.

    Dikke knuffel,
    Bregina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Marcha, ik kan me heel goed inleven in wat je voelt als vulkaan zijnde. Maar die spuwende vulkaan is vaak nodig, niet in de eerste plaats voor jezelf, maar ook voor je naaste omgeving, al wil je dat eigenlijk niet. Maar liever een spuwende vulkaan, die vruchtbare grond achterlaat voor anderen, dan helemaal geen emoties uiten, want dat vreet nog erger aan je. En je hebt ook helemaal het recht om soms kwaad, depressief, etc. te zijn, maar liever samen met je man, dan alleen, want dan voel je je pas echt alleen. Al begrijp ik dat je die negatieve emoties liever wilt afsluiten, maar die deksel moet er af en toe af, en het getuigt ook van KRACHT, dat je ook je zwakte kunt laten zien.
    En goede mensen om je heen kunnen alleen maar met begrip en steun aan je laten blijken, dat ook die negatieve kanten er ook bij mogen zijn.
    Ik wens je heel veel sterkte en moed, liefs, Cecilia.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lieve Marcha.

    Wat jij verwoord klopt helemaal. Er wordt zo makkelijk gezegd dat je/ we moeten genieten. Maar hoe doe je dat? Je voelt je niet altijd vrolijk en ontspannen. Ook het gezegde dat het mag maakt het nog niet dat het spontaan snel weggaat. De tijden tussen de vulkanische uitbarstingen zullen wel steeds langer worden. Daarbij moeten we ook niet vergeten dat iedereen die niet ziek is ook zijn uitbarstingen heeft en zich af en toe ook niet lekker voelt. Ik denk regelmatig als ik me niet happy voel, "ligt dit aan mijn ziekte of heeft een ander dit ook" vaak is het het laatste.
    Goed dat je het van je afschrijft, je helpt denk ik jezelf hiermee maar ik denk stiekem ook anderen die dit lezen en herkennen.

    Knuffel Rona

    BeantwoordenVerwijderen
  5. He lieve March, gelukkig dat jij ook een normaal mens bent!
    Met huilen,lachen, chagrijn en irritaties!
    Dikke zoen,
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Spuwen, schreeuwen, gooien, ergeren, opkroppen, smijten. Wie doet dat niet? Ik wil ze ontmoeten. Iedereen heeft frustraties. Die moeten er uit, laat ze uit. Als je dat niet doet, heb je pas echt een probleem. Ik wel iig. Sterkte meid! ;-), en mooi beschreven, wederom.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Marcha weer van deze kant een complimentje hoe je alles kan beschrijven.De vulkaan waar je het hierboven over hebt die hebben we allemaal in ons zitten en bij de een komt hij wat vaker tot een uitbarsting als bij een ander.Als er dingen in je leven zijn of gebeuren die absoluut niet eerlijk zijn is het volgens mij juist goed dat het zo af en toe tot een uitbarsting komt.Het is alleen jammer dat het meestal bij de verkeerde personen tot uiting komt maar dat gebeurt bij iedereen toch.Een kind met problemen op school is thuis vaak heel vervelend.Een man of vrouw met problemen op het werk maakt 's avonds thuis vaak ruzie met de andere gezinsleden.Vaak reageer je je spanningen en ellende dus juist af bij je geliefden en bij de mensen waar je je veilig en geborgen voelt.Ruzies en stress zijn niet te vermijden ze horen bij het leven en het is maar net hoe je er mee omgaat als alles weer een beetje rustiger is.In een gezinnetje met veel spanningen(op wat voor gebied dan ook)moet de vulkaan zo af en toe ook uitbarsten hoor.Na de uitbarsting waardeer je elkaar vaak nog meer en ga je nog meer van alles wat je samen hebt genieten.Niemand met een ziekte zoals jij kan alleen maar positief,vrolijk en gezellig zijn en dat mag niemand van je verwachten en jij mag dat ook niet van jezelf eisen.Je bent een mens als alle anderen met alles wat er bij hoort.Je doet het heel goed hoor en ik ben niet de enige die dat denkt.Blijf vooral deze stukjes schrijven dan kunnen we met z'n allen met je meevoelen en meedenken en hoef je re niet allen mee te blijven zitten.Sterkte meiske je kan het.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik had nooit gedacht dat ik ooit weer van mijn herpes zou genezen, ik heb sinds juli vorig jaar herpes, tot ik op een dag op internet op zoek ga naar iemand die een getuigenis aflegt over hoe Dr. Ogala hem helpt zijn herpes te genezen met zijn natuurlijke kruidengeneeskunde, ik was zo verrast toen ik de getuigenis zag, en ik moet ook contact opnemen met de kruidendokter (Dr Ogala) via zijn e-mail die de dame aanraadde aan iedereen die ook hulp nodig zou kunnen hebben. Ik ben deze man van harte dankbaar omdat hij mijn gezondheid heeft hersteld en mij weer een gelukkig mens heeft gemaakt. Iedereen die mogelijk met hetzelfde probleem wordt geconfronteerd, dient vriendelijk contact op te nemen met Dr Ogala via e-mail: ogalasolutiontemple@gmail.com of WhatsApp +2349123794867

    BeantwoordenVerwijderen